آلزایمر چیست میانبرها - راه آسان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1402
بازدید : 16984
نویسنده : مجله خبری تازه ترین

 

استشمام گلهایی مثلرز، یاسمن، زنبق، بید مشک و شکوفههای نارنج هم در درمان آلزایمر موثر هستند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یک تحقیق جدید با بررسی بیشتر از ۳۵۰۰ زن بالای ۶۰ سال در دو کشور یونان و کره جنوبی نشان میدهد خطر ابتلا به آلزایمر در زنان که پنج مرتبه یا بیشتر زایمان داشتهاند، ۷۰ درصد بیشتر از زنان با تعداد زایمانهای کمتر بوده و حتی در صورتی که این زنان به زوال عقل هم مبتلا نشوند، نمره کمتری در آزمونهای روانشناختی معمولی کسب میکنند. ۶۵ سال، به درجاتی از بیماری آلزایمر مبتلا هستند، این آمار در افراد بالای ۸۵ سال به ۴۰ درصد افزایش مییابد. بدتر شدن علائم بیماری با گذشت زمان میتواند چالشهای جدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با خود فکر کنید، میکروبهای روده شما این توانایی را داشته باشند که بهعنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کنند و به شما هشدار دهند، ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوید. این روشی غیر تهاجمی و در دسترس برای شناسایی افرادی است که در معرض مراحل اولیه خطر ابتلا به آلزایمر هستند و به آنها زمان بیشتری برای برنامهریزی و آمادگی برای آینده میدهد. اما زایمانهای متعدد نقشی بر عکس ایفا میکنند چرا که قرار گرفتن زنان در معرض سطوح بسیار بالای هورمونهای استروژن و استرس و سپس کاهش ناگهانی آنها منجر به کاهش ذخایر مغزی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر میشود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، دریافتند که ۱۸ درصد از افراد مبتلا به FTD هنگامی که از آنها خواسته میشود کلمات با شروغ حرف f شروع کنند، از دشنام f دار استفاده میکنند. محققان دریافتند زنانی که یک یا دو حاملگی ناموفق و ناتمام را تجربه کردهاند، تقریبا ۵۰ درصد کمتر از زنانی که هرگز حاملگی را تجربه نمیکنند، احتمال ابتلا به آلزایمر دارند. بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل (دمانس) می باشد که بیش از ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است. متخصص مغز و اعصاب، در خصوص بیماری آلزایمر و روش های کنترل این بیماری، توضیحاتی ارائه داد. این متخصص مغز و اعصاب در ادامه بیان کرد: فراموشی هیچ ربطی به آلزایمر ندارد و بهش میگویند زوال عقل کاذب که هرکسی ممکن است فراموشی بگیرد در دورانی. این متخصص مغز و اعصاب، حافظه فوری، حافظه اخیر و حافظه دور را، سه قسمت اصلی حافظه دانست و یادآوری کرد: مهمترین قسمت از حافظه که در بیماران آلزایمری آسیب می بیند، حافظه اخیر است. موارد دیگر عبارتند از فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات یکسان، و نیاز روزافزون به تکیه کردن به وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا اعضای خانواده برای کارهایی که قبلاً به تنهایی انجام می دادند.

جهت تشخیص قطعی نیاز به گذشت ۲ تا ۴ سال وجود دارد و فرد در این بازه زمانی تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرار خواهد گرفت. بیماری آلزایمر یک بیماری پیش رونده است، به این معنا که علائم آن به مرور و با گذشت زمان بدتر می شود. در آلزایمر، دو پروتئین به نامهای آمیلوئید بتا و تاو بهطور غیرطبیعی در مغز تجمع مییابند و منجر به از دست دادن مشخصه حافظه و زوال شناختی مرتبط با این بیماری میشود و علائم با گذشت زمان بدتر خواهد شد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان دادند که ترکیب میکروبیوم روده افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر (زمانی که تغییرات مغزی از قبل شروع شدهاند اما قبل از آشکار شدن علائم شناختی) با افراد سالم متفاوت است. اختلال شناختی خفیف، مرحله اولیه از دست دادن حافظه یا سایر توانایی های شناختی، مانند زبان یا ادراک بصری/فضایی است. با این حال، باید توجه داشت که بهبودی که توسط این مطالعه در پیشبینی آلزایمر پیشبالینی با گنجاندن دادههای میکروبیوم روده به دست آمد، بسیار کم بود بنابراین، در حالی که تجزیه و تحلیل دادههای میکروبیوم روده ممکن است مکمل روشهای موجود برای تشخیص آلزایمر پیش بالینی باشد، هنوز نمیتواند جایگزین آنها شود.

محققان تفاوتهای مشخصی در پروفایل میکروبیوم روده افراد مسن با و بدون علائم آلزایمر پیش بالینی پیدا کردند. محققان مشاهده کردند از این 78 نفر، 46 نفر با کمبود ویتامین ب12 و اسید فولیک مواجه بودند. در صورتی که علائم آلزایمر را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و با پزشک در مورد اختلال حواس و کمبود حافظه مشورت نمایید.در صورتی که علائم قابل مشاهده باشد پزشک با انجام آزمایشات مختلف در مورد تشخیص این بیماری اقدام خواهد کرد. بیماری آلزایمر را بسته به شدت علائم آلزایمر به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیمبندی میکنند. علائم این اختلال میتواند به اندازهای جدی باشد که مورد توجه فرد مبتلا و اطرافیان قرار گیرد، اما به اندازهای خفیف باشد که فرد آسیبدیده بتواند توانایی خود در انجام بیشتر فعالیتهای روزمره را حفظ کند. مهمترین قسمت، ثبت و دریافت اطلاعات از محیط است که در لوب گیجگاهی ذخیره میشود، تا فرد در زمان لازم بتواند آنها را بازیابی کند. با اینکه تاکنون درمان کامل آلزایمر یافت نشده و روش ها و داروهای شایع، نمی توانند جلوی آسیب آلزایمر به سلول های مغزی را بگیرند، اما کاهش یا تثبیت علائم ناشی از این بیماری برای مدت زمان محدود، امکان پذیر است.

روند گسترش بیماری نسبتاً قابل پیشبینی و یکسان است. بیماری آلزایمر معمولاً در قسمتی از مغز که مسئول حافظه است شروع شده و بهمرور به بخشهای دیگر گسترش پیدا میکند. در این مرحله آلزایمر به قسمتهایی از مغز که مسئول کنترل زبان، استدلال، پردازش احساسات و تفکر آگاهانه هستند گسترش پیدا میکند. این علائم نسبت به از دست دادن حافظه پررنگتر هستند. این بیماری بهمرور پیشرفت میکند و فرد بیمار دچار فراموشی شدید میشود و توان انجام فعالیتهای روزمره را از دست میدهد. یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت است. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. در این بیماری ابتدا حافظه کوتاه مدت دچار مشکل شده و یکی از شایع ترین نشانه های آن هم فراموش کردن اطلاعاتی است که شخص جدیداً یاد گرفته است. خود شخص آلزایمر را متوجه نمی شود و یکی از علامتهای آن این است که خود شخص باور نمیکند و حتی برای پوشش این اختلال هم افسانه بافی میکنند. برای درمان آلزایمر متوسط تا شدید، پزشک ممکن است دپزیل یا ممانتین (نامندا) را تجویز کند.

اگر این علائم در شما وجود دارد، بهتر است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده و برای استفاده از خدمات حمایتی با انجمن آلزایمر ایران تماس بگیرید. در صورتی که نمی توانید بیمار خود را به خاطر دلایل مختلف به بیرون از منزل ببرید، بهتر است، از خدمات ویزیت پزشک در منزل استفاده کنید. وی یادآور شد: توهم و هذیان فرد مبتلا به آلزایمر، در اختیار خودش نیست، توصیه میشود در برخورد با این افراد، هیچ گونه تأیید و انکاری، انجام نگیرد، بهترین کار این است که سعی کنید موضوع را عوض کرده و با موضوعهای خوشایند بیمار، با او صحبت کنید. دچار مشکل شده و به توهم، هذیان گویی و رفتار تکانشی دچار میشود. در ۹۰ سالگی درصد بیشتری است و هرچه سن بالاتر برود شیوع این بیماری بیشتر میشود. اگرچه ممکن است نتیجهگیری شود که میکروبهای روده که با علائم آلزایمر پیش بالینی مرتبط هستند نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند، این مطالعه هیچ مدرکی دال بر رابطه علت و معلولی ارائه نمیدهد. میکروبیوم روده، مجموعهای از میکروبها شامل باکتریها، ویروسها و قارچها در روده است. تصور میشود که داشتن جمعیتهای متنوع از میکروبها برای سلامت کلی ما مهم است، با این حال، در شرایط خاص، میکروبیوم روده همچنین میتواند حاوی میکروبهایی باشد که برای سلامتی ما مضر هستند.

ایده تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده یک فرد که فقط به نمونه مدفوع نیاز دارد، برای ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری جذاب است. سایر نشانههای آن فراموش کردن تاریخها و اتفاقات مهم؛ بارها و بارها پرسیدن یک اطلاعات مشخص؛ نیاز بیشتر به استفاده از کمکهای حافظه (مثل یادداشت برداشتن و تجهیزات الکترونیکی) یا اعضای خانواده. مطالعه جدید نشان می دهد در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، قبل از بروز سایر علائم، وجود میزان بالای پلاک های پروتئینی آمیلوئید بسیار مشهود است. مشکلات حافظه فقط ناشی از زوال عقل نیست، بلکه میتواند ناشی از افسردگی، استرس، مصرف داروها یا سایر مشکلات مربوط به سلامتی باشد. بعضی از تغییرات خلقوخو مانند افسردگی، انزوای اجتماعی، نوسانات ناگهانی خلقی، عدم اعتماد به دیگران، تحریکپذیری و حساس شدن، مشکلات خواب و بعضی توهمات (مانند تصور اینکه یکی از وسایل شخصی فرد به سرقت رفته است) نیز میتوانند نشانگر بروز بیماری آلزایمر باشند. معمولا افراد مبتلا به آلزایمر پس از تشخیص بیماری چهار تا هشت سال زندگی میکنند، با این حال بعضی از آنها ممکن است تا ۲۰ سال زنده بمانند.

علاوه بر این تعداد قابل توجهی از بیماران در زمان زنده بودن یا پس از مرگ هرگز تشخیص رسمی عصبی دریافت نمی کنند. در مراحل آخر آلزایمر، حجم مغز کاهش قابل توجهی پیدا میکند. ساختار و روال بخشیدن به امور به کاهش گیجی در افراد مبتلا به زوال عقل کمک میکنند. مزایای اصلی ورزش در افراد مبتلا به زوال عقل، شامل بهبود قدرت، تعادل و سلامت قلبی عروقی است. مزایای داروی ایرانی چیست؟ آلزایمر چیست ؟ از علائم و راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانید ! محققان دریافتند که گنجاندن دادههای میکروبیوم روده توانایی الگوریتم را برای تشخیص دقیق آلزایمر پیش بالینی بهبود میبخشد. توضیحی که محققان برای این مورد عنوان کردند، مرحله بیماری بود؛ مهم است، بدانیم هر کسی که علائم آلزایمر پیش بالینی را دارد خود به آلزایمر مبتلا خواهد شد. محققان در حال بررسی تاثیر تحصیلات، رژیم غذایی و محیط در مورد ابتلا به آلزایمر هستند. متخصصان داشتن یک زندگی سالم را توصیه می کند دوری از مواد مخدر، الکل و تنباکو و همچنین تغییر مواد غذایی فوق فرآوری شده و ناسالم برای یک رژیم غذایی متعادل و متنوع با محصولات تازه و سالم، پرهیز از مصرف شکر تا حد زیادی، انجام ورزش، فعال ماندن ذهنی، شرکت در فعالیت های اجتماعی، مصرف مراقبت از قلب و سلامت دهان، اجتناب از چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول، مطالعه، رقص، بازی های رومیزی، نواختن آلات موسیقی و غیره.

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است وعدههای غذایی خود را فراموش کنند، علاقه به آشپزی را از دست بدهند یا رژیم غذایی سالمی نداشته باشند؛ همچنین ممکن است به اندازه کافی مایعات ننوشند که این امر به کم آبی بدن و یبوست منجر میشود. همه افراد گاه به گاه دچار نقص حافظه میشوند، اما از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر همچنان ادامه دارد و بدتر میشود و بر توانایی کار در محل کار یا خانه تأثیر میگذارد. اولین علائم آلزایمر، اغلب مشکلات شناختی است؛ دشواری در پیدا کردن کلمات مناسب هنگام صحبت کردن، مشکلات بینایی و اختلال در منطق و استدلال از شایعترین علائم بیماری آلزایمر هستند. عدم تشخیص درست افراد و اجسام که حتی زمینه بینایی ندارد. تغییر بینایی مربوط به آبمروارید. بهطور ساده میتوان گفت در بیماری آلزایمر عملکرد طبیعی پروتئینهای مغزی دستخوش تغییر شده و در کار اعصاب اختلال ایجاد کرده و باعث بروز برخی اتفاقات ناسالم در مغز میشوند. علائم بیماری: همیشه باید در فرد یک سن بالای 40 سال دارد و تغییر شخصیت پیدا کرده، زوال عقل مدنظر باشد.

آلزایمر شایعترین علت زوال مغز یا دمانس در دنیا است؛ تخمین زده شده است که در سال 2020 حدود 50 میلیون نفر در دنیا به زوال مغز مبتلا بوده­اند که علت زوال مغز 60 تا 80 درصد از این بیماران، بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که در آن حافظه و مهارتهای تفکر بهتدریج از بین میرود، تا جایی که فرد در نهایت در انجامدادن سادهترین فعالیتها دچار مشکل میشود. تخمین زده میشود که کمتر از ۵ درصد از آلزایمرهای تشخیص دادهشده، به علت وجود این ژنها باشند. داروها ممکن است به طور موقت پیشرفت علائم را بهبود بخشیده یا کند کنند. فراموشی و گیجی فرد بیمار شدیدتر میشوند، در آلزایمر متوسط فرد بیمار در تشخیص دوستان و آشنایان و بهخاطر آوردن نام آنها دچار مشکل میشود و ممکن است اصلاً آنها را نشناسد. با پیشرفت بیماری، علائم آلزایمر نیز شدیدتر میشوند. حسینی نژاد افزود:علائم آلزایمر در تاریکی هوا شدیدتر میشود، به همین جهت، برای جلوگیری از این مسئله توصیه میشود نور داخل منزل را به نحو مناسبی تنظیم کنید. به گزارش مهر، سیدجواد حسینی نژاد، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که حافظه چیست، گفت: حافظه ترکیب سه فعالیت در مغز است.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تازه ترین و آدرس taazetarin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com