عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1402
بازدید : 23457
نویسنده : مجله خبری تازه ترین

 

بافت تاریخی یزد با داشتن فضایی بکر و دستنخورده و ساختمانها و کوچههایی اصیل و ماندگار، بهنوعی مهمترین و وسیعترین جاذبه گردشگری یزد محسوب میشود که دیدنیهای معروف بسیاری را در دل خود جای داده است. به خاطر داشته باشید که برای سفر به اصفهان، انتخاب تورهای گردشگری گزینه بسیار خوبی است به خصوص برای کسانی که علاقمند به سفری راحت و برنامهریزی شده هستند. یکی از مهم ترین مواردی که در سفر به یک شهر برای مسافران به عنوان اولیت در نظر گرفته می شود، صرف غذاهای محلی در غذاخوری ها یا رستوران ها می باشد. فرصت آشنایی با گل ها و گیاهان بسیاری را در این باغ دارید. رستوران سنتی و کافیشاپ هوگر یا همان خانه دهدشتیها گزینههای خوشمزه بسیاری را به شما پیشنهاد میکند. وقتی وارد مسجد شاه چراغ میشوید، دنیایی از هنر و زیبایی ایرانی در مقابل چشمان شما ظاهر میشود. مقصوره دارای ۳ کتیبه است: یکی کتیبة تاریخی به خط کوفی از آجر تراشیده واقع بر قاعدة گنبد؛ یک کتیبة گچبری به خط نسخ بر زمینة آبی واقع بر ۴ دیوار داخلی مقصوره که در ارتفاع سرستونهای آن به فاصلة ۵،۶ متر از سطح زمین با آسیب فراوان از زیراندود گچ ظاهر گشته است. از طرف دیگر خط کوفی تزئینی ، با هر نوع مصالح سازگاری داشته و موادی هم چون، سنگ ، گچ، آجر و کاشی نتیجه ای رضایت بخش میدهد. قسمت بیرونی گنبد ودر کمر بند آن عبارت " السلطان ظّل لله " به کوفی بنایی مکرر اجرا شده است .محراب صفه اصلی از کاشی معرّق وبا طاقنمای مقرنس کاری است ودر وسطآن سنگ مرمر خوش تراشی به اندازه 38/2×15/1 متر نصب است. یکی از مهم ترین اقدام هایی که بعد از ساخت مسجد جامع اصفهان سعی شد در تمامی مسجاد از آن استفاده شود، معماری مسجد ایرانی بود که در این معماری چهار ایوان در ضلع های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی بنا شد و هر کدام به ترتیب به صفه درویش، صفه صاحب، صفه استاد و صفه شاگرد معروفند.

۲۲» به بهرهبرداری رسید تا بدينوسيله بر زيبايیها و مناظر ديدنی اين شهر بيفزايد و دانشجويان و دانشپژوهان بتوانند از اين مكان استفاده و اوقات فراغت خود را با گل و گياه سپری كنند. مسجد جامع اصفهان کجای این شهر قرار دارد؟ همچنین طاق و تویزه های کوتاه آن، علاوه بر تامین گرما در زمستان، جلوه و عظمت خاصی به مسجد می بخشد قسمت تابستانی دارای سه یادگیر است.مسجد زردکاین مسجد در شمال غرب شهرستان اردکان قرار دارد. به منظور پويایی باغ گلها، با توجه به شرايط اقليمی اصفهان و كمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت ۷۰۰ مترمربع در ضلع شرقی باغ پيشبينی شده است كه با فراهم کردن انواع اقليم در طول فصل زمستان بازديدكنندگان میتوانند نظارهگر انواع گلها باشند. که انواع اقلیم برای نگهداری از گل ها را در هر فصل و شرایطی ممکن کند. امروزه در نگهداری از این مجموعه توجهی صورت نمیگیرد. یکی دیگر از راهروهای جالب این مسجد بیتالشتاء است که برای فصل زمستان در شمال مسجد ساخته شده و ۱۸ طاق دارد. اگر بخواهید در فصل تابستان به اصفهان بیایید بهتر است بعد از ظهر را برای بازدید انتخاب کنید. نه، میگویند که خیلی زرنگ هستند، اما در کارشان حسابگر هستند؛ یعنی اگر مهمانی بروید آنجا صاحبخانه مینشیند و میگوید گز میخورید، اگر بگویند آره، میگوید خوب بروید بخرید. اگر در این زمان به این مجموعه بروید، با صحنه جالبی از حضور غواصان در آکواریوم روبهرو خواهید شد که در حال غذا دادن به آبزیان هستند.منبع عکس: خبرگزاری مهر. پروژه ساخت آکواریوم اصفهان به صورت مشارکتی با یک شرکت خوش نام ترکیه ای به نام اوشن آکواریوم که یکی از 10 شرکت برتر جهان است انجام شده. کتیبه ای نیز در آن قرار دارد که مربوط به سال 1218 ه.ق است.

در محیط جنگلی باغ پرندگان اصفهان که به پرندگانی اختصاص دارد که باید در زیستگاه جنگلی و آزادانه زندگی کنند، شما بیشک میتوانید بهترین و زیباترین عکسهای خود را بگیرید. اين فضاهای سبز كه مشتمل بر فضاهای دلانگيز حاشيه زايندهرود و پارکهای محلی و كوهستانی و جنگلی است زيبايی، شادابی و پالايش نسبی هوای شهر اصفهان را باعث شده است. ق موجود است.مسجد جامع فهرجاین مسجد در روستای فهرج شهر یزد قرار دارد. در این تحقیق که به صورت کتابخانه ای انجام شده سعی بر این است تا اطلاعات کاملی از نحوه معماری،آثار کتیبه ای و نقش مایه ای در این مسجد مورد بررسی قرار بگیرد. این کتابخانه در دهلیز شمالی مسجد قرار گرفته است. آثار به جای مانده در اطراف مسجد نشان می دهد این مسجد در گذشته دارای فضاهای دیگری هم بوده که به مرور زمان و در اثر رطوبت حاصل از کشت زمین های مجاور، از بین رفته است.مسجد جامع اردکانمسجد جامع اردکان در بافت قدیمی شهرستان اردکان و در کنار بازار آن واقع شده است. محوطه ورودی در گذشته دارای ایوان مشترک با خانه مجاور بوده که متاسفانه امروزه تخریب شده است. با ساختن گنبد نظام الملک در جنوب و گنبد تاج الملک در شمال مسجد و ايجاد چهار ايوان بر محور های اصلی صحن مسجد، معماري قبلی آن از حالت مسجد شبستانی ساده خارج گردیده و به سبک چهارايوانی تبديل شد. ۱۳۹۶. ص. ۷۸. بایگانیشده از اصلی (PDF) در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱. بایگانیشده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۲۱. این آسیاب منحصربه فرد، علاوه بر اینکه در دل کویر ساخته شده و در جهان بی نظیر است، دارای طراحی خاص نیز می باشد؛ مانند آجرکاری هایی که در محوطه اصلی و صحن آسیاب انجام شده است.

مسجد جمیرا دبی - Jumeirah Mosque - بیسان گشت معابر باغ كه حدود ۵۰۰۰ متر مربع است با نوعی كفپوش (سنگهای گرانيت) با طرحهای خاص مفروش شده است. بررسیهای انجام یافته در قسمت فوقانی این نماها آثار یک نوار تزئینی دیگر را در ارتفاع حدود ۱۰ متر از سطح زمین در حد فاصل بین پایة مربع و منطقه انتقالی بنا آشکار نموده است. دیگر شما نگران آن ها نخواهید بود زیرا سرگرمی مطلوبی برای آنها نیز فراهم است. هم چنین می توانید به جای این اتوبوس ها از اسنپ نیز استفاده نمایید. ضمنادر۲ ماهه اخیر ۳ نفرازکارمندان این وزارت خانه با استفاده ازبورسهای سازمان بین المللی برای تکمیل اطلاعات بهزینه سازمانهای مزبور باروپا عزیمت نمودهاند. مهمترین تغییر مسجد جامع اصفهان را می توان به دوران سلجوقی نسبت داد زیرا در دوران سلجوقی از الگوی مسجد عربی به صورت چشمگیری فاصله گرفت و با ساخت چهار ایوان در ضلع های شمالی، شرقی، غربی و جنوبی سبک جدیدی ایجاد شه که به سبک ایرانی معروف شد.حتی در دوران بعد نیز در طی دورههای ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار این مسجد تغییرات مهمی را تجربه نمود.در سال 515 ه.ق این مسجد توسط اسماعیلیان به آتش کشیده شدکه در دوران بعد نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. علاوه بر کاربرد عناصر معماری، وجود کتیبهها و نقوش مختلف هندسی از آجر نیز در تزئین گنبد تاجالملک نقش مهمی را ایفا کردهاست.

خانه های تاریخی اصفهان که نمادی از تاریخچه بینظیر این شهر هستند، از دورههای مختلف تاریخی در شهر اصفهان خودنمایی میکنند. تمام این بازارها بهعنوان آثار ملی به ثبت رسیده و یادگاری از دورههای مختلف حکومتی از قبیل زندیه و قاجار میباشند. آبانبار وزیر مربوط به سدهٔ ۱۲ ه.ق است و در یزد، خیابان مسجد جامع کبیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۱۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. جذابترین بخش این میدان، بنای سه طبقه تکیه آن است که پیش از هر جاذبه دیگری چشم گردشگران را به خود خیره میکندمیدان امیر چخماق یا امیر چقماق از شاخصترین جاهای دیدنی یزد محسوب میشود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از بخشهای مختلفی از جمله بازار، تکیه، مسجد و آبانبار تشکیل شده است. سقف چوبی تالار 18 ستون با آینهکاری و نقاشی یکی از جالبتوجهترین بخشهای کاخ چهل ستون است. این شبستان زیبا به دو بخش تقسیم شده و قسمت شرقی از ستون های زیادی که به شکل مربعی و شطرنجی می باشند و 28 چشمه نیز در سقف تشکیل شده است. درا ین مجموعه 900 متر مربعی می توان شاهد 26 گونه گیاهی گل های داوودی بود که در ضلع شرقی باغ گلها قرار دارد. بالای سر در مسجد، سنگ مرمر کنده کاری شده ای، نصب شده است.مسجد امیرالمومنین (سرده)مسجد امیرالمومنین (مسجد سرده) و ساباط مجاور آن در محله "سرده" شهر زارچ قرار دارد، با توجه به سبک ساختمان گنبد، ایوان و تاریخ موجود در زیلوی مسجد، بنا را می توان متعلق به دوره زندیان و افشاریان دانست. از میدان قیام میتوان گنبد و گلدستههای مسجد جامع را دید و در حوالی مسجد در بازار و کوچهپس کوچههایی که مغازههای زیادی دارد، گشت.

برای كاهش هزينه كارگری و حداكثر استفاده از آب و همچنين ايجاد محيطی مرطوب، از آبياری تحت فشار استفاده شده و كليه سطوحی كه امكان آبياری بارانی در آن وجود دارد، تحت پوشش طرح فوق قرار گرفته است. این کاخ در دوران صفویان اهمیت زیادی داشت که برای مدتی به عنوان اقامتگاه سوگلی ها و پس از آن برای اقامت شاهزادگان و شاهدختها استفاده میشد. یزد یکی از شهرهای قدیمی کشور ایران به شمار می رود که به دلیل کهن بودن بافت خانه ها و باغ های سرسبز به شهرت رسیده، معماری فوق العاده این شهر در کشور ایران توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب نموده به نحوی که از سرتاسر دنیا به بازدید از این شهر می روند. و این خود باعث شد تا فلات مرکزی ایران همچنان از تهاجم قبایل بیگانه کمتر آسیب ببیند. این شهر در خشکترین قسمت فلات مرکزی ایران واقع شده است. این میدان یکی از زیباترین میدان های ایران به شمار می رود و حتی در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. میدان و مجموعه امیرچخماق به عنوان نماد تنها شهر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مردمی که میخواهند در قلعهای غیر قابل نفوذ از چشم این و آن پنهان بمانند.

سر در ابواسحاقیه مسجد جامع اصفهان در شمال غربی مسجد واقع شده است و به کوچه ابواسحاقیه اصفهان میرسد اما در نظر داشته باشید که در اکثر مواقع قابل تردد نیست و درب آن بسته می باشد. هنگامی که دریچه ها بسته می شد، آبی که پشت سد جمع می شده باعث بالاتر رفتن سطح آب می شده است. اين مجموعه نيز با انواع گياهان پيازی شكل گرفته، همچنين سعی شده با استفاده از تعداد قابل توجهی از گونههايی كه با شرايط آب و هوايی اصفهان سازگاری دارند، منظره زيبايی به نمايش گذاشته شود. وجود یک هشتی در مدخل ورودی شبستان و نیز کمی تعداد پنجره ها و ابعاد کوچک آن ها، تبادل حرارت را با محیط خارج کنترل می کند. این شبستان به شبستان عماد هم معروف است، طوری ساخته شده که سرما به داخل نرسد و شکل ساخت بنا طوری بوده که ارتفاع کمی داشته باشد. هتل بین المللی پارسیان کوثر در سال ۱۳۹۶ به منظور توسعه ارائه کیفی و کمی خدمات، اقدام به بازسازی نمود و تمامی امکانات رفاهی را برای مهمانان خود فراهم آورده است. باید توجه داشت که در ارائه هنرهای کاربردی ابزار و مصالح ارتباط مستقیم بر نوع طراحی دارند؛ بنابراین شکل خط (طرح نقوش نوشتاری) تابع مواد اولیه ساخت و به اصطلاح یک نوع همزیستی مسالمت آمیز بین خط و مصالح به وجود میآید.

در راستای جلب رضایت مشتری و برآورده شدن آسایش، سلامت، رفاه و ایمنی مهمانان گرامی، هتل پارسیان عالی قاپو در سال ۱۳۸۳ موفق به کسب گواهینامه ایزو (۲۰۰۰-۹۰۰۱) در مدیریت کیفیت گردید و در سال ۱۳۸۶ موفق به پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) بر اساس استانداردهای بین المللی ایزو (۲۰۰۴-۱۴۰۰۱) مدیریت زیست محیطی ایزو( ۲۰۰۷-۱۸۰۰۱)مدیریت ایمنی کارکنان و مهمانان و ایزو( ۲۰۰۵-۲۲۰۰۰ ) ایمنی مواد غذایی گردید. ↑ "آزمایشگاههای پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان". اصفهان را شاید باید دومین شهری بعد از تهران دانست که مترو بلای جانِ محوطهها و بناهای تاریخیاش شده، غولِ توسعهای که نخست از زیرِ چهارباغ عباسی رد شد، تونلهایش آماده کار شدند تا میراث فرهنگی توانست جلوی آغاز فعالیتاش را بگیرد، اما ماجرا به همین نقطه ختم نشد، هر چند کمتر از یک سال گذشته، بالاخره به عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی رأی دادند و با وجود اینکه گفتند «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمانهای مختلف در حال استقرار هستند» و از سوی دیگر بیان کردند «فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی اعلام نکردهاند.» اما هنوز نظری قطعی از سوی کارشناسان مانیتورینگ از عبور قطار از زیر این محوطه تاریخی منتشر نشده است. در همین محدوده جاذبههای زیبای فراوانی ازجمله موزه مارکار، آتشکده بهرام و مجموعه امیر چخماق وجود دارند. با توجه به تنوع گلها و گياهانی كه نياز به مراقبت ويژه دارند، اطراف باغ با نردههای ساده و ديوار سبز انواع پرچين محصور، به گونهای كه ضمن جلوگيری از تردد افراد به صورت ديوارهای سبز محدوده باغ را مشخص سازد. ازآنجاییکه نسل این پرندگان نادر رو به انقراض است و تقریبا هیچکجا نمیتوان آنها را دید، بازدید از این باغ میتواند فرصت خوبی برای افراد علاقهمند به پرندگان باشد. این تزئینات که شامل زنیجرههای گیاهی و دانه تسبیحی و نقوش مختلف بر اساس طرح برگ مو و برگ کنگر است، بسیار استادانه صورت گرفته است.

هدف این پژوهش یافتن چگونگی ادغام عملکر های مختلف در نظام طراحی باغ های تاریخی بیرجند و مطالعه تطبیقی منظر چندعملکردی در باغ های مورد مطالعه است. در انتهای ایوان شرقی که به جای دیوار خشتی قدیمی مسجد متعلق به دورة عباسی قرار گرفته، فضای تو رفتهای به شکل شاهنشین و دو فضای کوچکتر در اطراف آن که با شاهنشین و با ایوان هر دو مرتبط بوده است، وجود دارد. در حال حاضر مسجد جامع اصفهان دارای ورودی های گوناگونی است و هر کدام فضای مسجد را به قسمت هایی از بخش اطراف آن مرتبط می کند. در این کاوشها نیز آثاری مرتبط با دوران قبل از اسلام نیز یافت شده است. این مسجد در سال 156 هجری قمری/777 میلادی ساخته شد؛ مسجد جامع اصفهان در ابتدا مسجدی کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شده بود و موجب رشد شهرنشینی اصفهان شده است. مسجد جامع اصفهان در سال 156 هجری قمری با ابعاد کوچک و مناسب جمعیت آن زمان اصفهان طراحی و اجرا شد و از عوامل شهر نشینی در آن دوره هم بود. منار گلی مسجد مربوط به دوره های بعد است. این مسجد یک تابستانخانه با پوشش گنبدی و ایوانی بلند دارد و در قسمت جلو، دو طبقه است. ورودیهای مسجد بادوجهت شرقی وشمالی به ایوان بلند ختم می گردد .در جلوی قسمت شرقی ،کتیبهی باشکوهی است که به لحاظ هنرخطاطی اهمیت بسزایی دارد و تاریخ ساخت مسجد در آن آمده است.

مصالح عمده بنای آن از خشت و گل است و تاریخ ساخت آن به صدر اسلام می رسد. از ستون هایی بلند و محکم که از بین کوه تا اتاقک بالای کوه ادامه داشته است آثاری قابل مشاهده است. از گذشتههای بسیار دور، برای دستیابی به آب شیرین و قابل شرب از حفر قنات استفاده میکردند. در ضلع جنوبی مسجد، ساختمان های اساسی با استفاده از خشت خام و به سبک عربی ساخته شده است. اولین بنایی که به تقلید از گنبد نظامالملک ساخته شد، گنبدی است که در منتهی الیه شمالی مسجد جامع اصفهان و بر محور شمالی - جنوبی آن احداث شد. در این زمان، مسجد جامع فعلی، به صورت بنایی واحد شکل گرفت. خوشبختانه از چند سال پيش به اين سو، فضاهای سبز شهر اصفهان در پرتو برنامهريزیها و تلاشهای شهرداری و سازمان پاركها و فضاهای سبز گسترش يافته است و به گونهای سرانه فضای سبز اين شهر به ازای هر شهروند به مرز حدود ۱۳/۵ مترمربع رسيده كه در يک مقايسه اجمالی به حداقل استاندارد جهانی يعنی ۱۵ متر مربع نزديک شده است. این بازار قدیمی و تاریخی دو بخش شمالی- جنوبی و شرقی- غربی دارد که قسمت شمالی-جنوبی آن طولش کوتاهتر است: ۷۸ متر طول دارد و ۵۳ باب مغازه.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تازه ترین و آدرس taazetarin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com