دیگ روغن داغ چیست؟ کاربرد و عملکرد بخاری های روغن داغ را بشناسید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 6 تير 1403
بازدید : 171
نویسنده : مجله خبری تازه ترین


دیگ روغن داغ نوعی سیستم گرمایشی است که در آن از روغن به عنوان سیال انتقال حرارت استفاده می شود.

در صنعت گرمایش، بویلرها را معمولا مخازن تحت فشار بسته می نامند. که برای رساندن یا گرم کردن آب به دمای جوش استفاده می شود. در ایران به جای دیگ از واژه کتری و تنور استفاده می کنند. دیگ با توجه به نوع آب گرم و حرارت دارای انواع زیر می باشد.

دیگ بخار: دیگ بخار مخزنی با فشار داخلی است که در تماس با آتش آب را به بخار تبدیل می کند.

دیگ آب گرم. دیگ آب گرم گرمای حاصل از احتراق را به آب منتقل می کند و باعث گرم شدن آن می شود که یکی از مهمترین کاربردهای تاسیسات گرمایشی ساختمان است.

دیگ روغن داغ: در سیستم انتقال حرارت با سیال روغن داغ، از دیگ روغن داغ برای تولید گرما استفاده می شود. دیگ روغن داغ در ایران به دیگ روغن داغ نیز گفته می شود.

امروزه دیگ روغن در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال در صنایعی که نیاز به انتقال حرارت غیر مستقیم دارند از آن استفاده می شود. با توجه به اهمیت این دستگاه و کاربردهای فراوان آن شما را با دیگ روغن و کاربردهای آن آشنا می کنیم. با الکتنو همراه باشید.

دیگ روغن داغ چه مشکلی دارد؟


دیگ روغن داغ نوعی سیستم گرمایشی است که از روغن به عنوان سیال انتقال حرارت استفاده می کند. این سیستم از یک دیگ بخار و لوله های مارپیچ حاوی روغن تشکیل شده است. گرمای حاصل از احتراق توسط این لوله ها جذب شده و باعث افزایش دمای روغن می شود. بنابراین بدون افزایش فشار و ایجاد یک سیستم تحت فشار می توان به دمای بالاتر دست یافت. اما در سایر سیستم های گرمایشی مانند دیگ های بخار و آب گرم برای دستیابی به دمای بالاتر، طراحی سیستم تحت فشار ضروری است.

دیگ روغن داغ بسیار ایمن بوده و هزینه تعمیر و نگهداری به صرفه و پایینی دارد و امروزه در انتقال حرارت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بویلر روغن داغ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی مشعل سوخت شامل پوسته و فیبر اطراف آن است. روغن با کمک یک پمپ از طریق سیم پیچ جریان می یابد. با استفاده از احتراق مشعل، سوخت در لوله مارپیچ سیم پیچ گرم می شود. به طور کلی روغن سوز دارای اجزای زیر است:

پوسته و بدنه

کویل های حرارتی

درب و پایه

پمپ

حسگرها

نشانگرهای دما و فشار

شیرهای ورودی و خروجی روغن

مشعل

ترموستات

منبع ذخیره روغن

پمپ پرکن خط

پنل و مدار کنترل

دستگاه کنترل

شیرآلات و اتصالات

دیگ روغن داغ برای چیست و چه کاربردی دارد؟

در روش های سنتی حرارت دادن مواد مورد نظر معمولاً آنها را در ظرفی با آلیاژ مناسب قرار می دهند. و زیر آن گرم شد. اما انجام این کار همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص زمانی که خود مواد قابل اشتعال هستند. به همین دلیل روش های انتقال حرارت غیر مستقیم ابداع شد. جایی که مایع یا گاز استفاده می شود. خرید از سایت 1688


در بسیاری از سیستم های گرمایش صنعتی از آب و بخار به عنوان حامل گرما استفاده می شود، اما این روش چندان ایمن نیست. و به دلیل نیاز به کار تحت فشار بالا، گران است. به همین دلیل یکی از مهمترین کاربردهای دیگ های روغن داغ در صنایعی است که گرما به صورت غیر مستقیم منتقل می شود. با کمک این سیستم می توانید به طور غیر مستقیم مواد مورد نظر را در دمای بالاتر از 400 درجه گرم کنید. دیگ روغن داغ برای گرم کردن مواد قابل احتراق مانند نفت خام و گاز طبیعی استفاده می شود. این سیستم به دلیل استفاده از روغن حرارتی مایع (معدنی یا مصنوعی) جایگزین مناسبی برای دیگ بخار می باشد. در زیر مهمترین کاربردهای این سیستم حرارتی را معرفی می کنیم.

دیگ های نفتی به طور گسترده ای برای تامین گرما در دماهای بالا و دمای پایین در پروژه های ساختمانی صنعتی، صنایع مختلف غذایی استفاده می شوند. به عنوان مثال از این سیستم برای انتقال حرارت مورد نیاز در صنایع شیمیایی برای انجام واکنش های شیمیایی در راکتور استفاده می شود. بعلاوه دیگ های نفتی محصولاتی مانند چسب و رزین، حلال و انواع فرآورده های نفتی تولید می کنند و روغن تصفیه شده را تولید می کنند زیرا به دمای بالا نیاز دارند. تولید محصولاتی مانند لاستیک، چرم مصنوعی، آب نبات و شیرینی، چیپس و سایر غذاهای سرخ کردنی، صنایع نئوپان و ام دی اف از دیگر کاربردهای این نوع سیستم گرمایشی است.

محل استفاده از دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ یک سیستم گرمایشی محبوب در مکانهایی است که هیچ تماسی با خط لوله گاز ندارند. استفاده از دیگ های روغن داغ همچنین شامل گرم کردن و روغن کاری سوخت های سنگین در مخازن گرمایش غیر مستقیم کوره های بزرگ صنعتی و گرمایش برای مرحله چاپ در چاپگرهای بزرگ و برای استفاده در خشک کن های صنعتی می باشد.

توجه داشته باشید که در فرآیندهای صنعتی که نیاز به دمای بالا دارند، می توان از بخار یا آب گرم استفاده کرد. می توان از آن به عنوان مبدل حرارتی برای رسیدن به این دما استفاده کرد، اما از آنجایی که هزینه های اولیه نصب سیستم های انتقال حرارت تحت فشار بسیار بالاست، هزینه های نگهداری این تاسیسات نیز بالاست. این نیز خطر انفجار را افزایش می دهد. بنابراین استفاده از روغن های حرارتی به عنوان سیال نه تنها می تواند این مشکلات را برطرف کند، بلکه مزایای مهم دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

مزایای دیگ های روغن داغ

علاوه بر حجم کاری کمتر، استفاده از روغن داغ به جای آب و بخار در دماهای بالاتر مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دمای هوا حدود 350 درجه سانتی گراد است. (سیستم فقط حاوی فشار تولید شده توسط پمپ روانکاری است و از 5 بار تجاوز نمی کند)

روغن ترمو در تاسیسات دیگ بخار و لوله های ترمز باعث خوردگی نمی شود.

بخاری از مشکل کلسیفیکاسیون رنج نمی برد. هر ساله بسیاری از بخاری ها حذف می شوند. این عمدتا به این دلیل است که با افزایش دمای آب، مقداری از یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب با افزایش دما خارج می‌شوند. بنابراین این کلسیفیکاسیون ها به دیواره داخلی تشت می چسبند.

روغن حرارتی نیازی به تهویه ندارد.

در زمستان و در شرایط آب و هوایی طبیعی، اجسام آن یخ نمی زند.

شما می توانید از این سیستم در دماهای مختلف تا 350 درجه سانتیگراد استفاده کنید. اما در صورت افزایش دما، فشار کاری دیگ هرگز افزایش نمی یابد.

می توانید از آب داغ، آب جوش یا بخار استفاده کنید. در صورت لزوم با استفاده از این روغن غیر مستقیم تولید کنید.

در محل نصب انباشته نمی شود، سنگ تشکیل نمی دهد و از ایجاد خوردگی جلوگیری می کند.

برخلاف دیگ های بخار، سیستم های گرمایش دیگ روغن داغ نیازی به اپراتور دیگ بخار آموزش دیده ندارند.

دیگ روغن داغ ایمن تر از دیگ بخار و کارآمدتر است.

تنظیم دما آسان است و در مقایسه با دیگ بخار زمان کمتری برای رسیدن به دمای مورد نیاز نیاز دارد.

مشکلات دیگ های روغن داغ

بویلرهای نفتی در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی دارای معایب زیر هستند:

روغن گرمایشی که باید در سیستم استفاده شود قیمت بالایی دارد.

روغن انتقال حرارت قابل اشتعال است، بنابراین در صورت وجود سوراخ یا نشت روغن در دیگ، احتمال آتش سوزی وجود دارد.

برخی از روغن های حرارتی در سیستم در دمای بالا ترک می خورند و خواص طبیعی خود را از دست می دهند.

با افزایش دمای روغن حرارتی و تماس آن با اکسیژن (هوا)، اکسید شده و خاصیت طبیعی خود را از دست می دهد و پس از مدت کوتاهی، لایه رسوبی بر روی سطوح گرم شده تشکیل می شود.

روغن حرارتی به مرور زمان خواص طبیعی خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تازه ترین و آدرس taazetarin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com